Wat kan jij leren van V&D?

Ik werd getriggerd door de discussie rondom V&D en door een artikel in de Elsevier over dit onderwerp. Hier een klein stukje uit het artikel:BLOG 1502_V&D

Geen unieke positie Consumenten laten de grote warenhuisconcerns links liggen, omdat er genoeg andere en bovendien goedkopere alternatieven zijn. Waar de Bijenkorf nog altijd een unieke positie bezit in het luxere segment, heeft een warenhuis als V&D geen unieke meerwaarde meer. Dit blijkt onder meer uit een onderzoek van het bureau Experian dat 14 consumentengroepen naast ketens als HEMA, Bijenkorf en V&D zette.

V&D is bij 13 van de 14 consumentengroepen niet sterk vertegenwoordigd. Alleen bij ‘Kind en Carrière’ scoort het concern nog goed. Voor HEMA en Blokker geldt nagenoeg hetzelfde. De bedrijven zijn ingehaald door bedrijven als bol.com en Wehkamp die bij meerdere consumentengroepen goed scoren.

In mijn ogen is het probleem van V&D: “alles verkopen aan iedereen”, en dat leidt tot: “niets verkopen aan niemand”. Je kunt wel alles verkopen aan iedereen als je zorgt dat je de goedkoopste bent, maar je bouwt geen relatie op, en als een ander goedkoper is zijn je klanten weg.

Vaak kun je wat leren uit voorvallen en gebeurtenissen uit andere branches. Denk bijvoorbeeld aan de macht die verschoven is van producent (zoals Verkade) naar distributiekracht (zoals AH). Hetzelfde heeft plaatsgevonden in onze branche; denk hierbij aan de distributiekracht van service providers – Van Kampen is niet voor niets overgenomen door ASR.

Maar wat kun jij leren van V&D?

Bepaal een doelgroep EN kies hier heel duidelijk voor. De Bijenkorf heeft duidelijk gekozen voor een doelgroep en biedt voor die groep ook meerwaarde. In onze branche zijn daar ook goede voorbeelden van; zelf vind ik dfd een goed voorbeeld. Klik hier en kijk op hun website; het is direct duidelijk wat hun doelgroep is.

En nu…. Hoe bepaal jij je doelgroep? Hierin is een combinatie van 3 factoren belangrijk:

1.  Demografie

Een selectie uit de volgende (en vergelijkbare) statistische factoren: geslacht, leeftijd, opleiding, inkomen, burgerlijke staat, woonregio, etc. En voor bedrijven: omvang, locatie, omzet, branche, etc. Bijvoorbeeld: Wildschut trainen coachen advies (mijn eigen bedrijf) kiest heel duidelijk voor een specifieke branche; de verzekeringsbranche.

2.  Belangrijkste probleem dat jij oplost of het grootste voordeel dat jij levert

Bijvoorbeeld: dfd verzekert militairen en heeft specifieke risico’s in specifieke situaties (uitzendingen = probleem) afgeschermd.

3.  Psychografie

Psychografie gaat om lifestyle keuzes, interesses en voorkeuren, koopgedrag, etc. Bijvoorbeeld: de oldtimerverzekering heeft duidelijk gekozen voor een doelgroep met specifieke interesse en voorkeuren. BLOG 1502_doelgroep Wanneer jij de overlap vindt tussen demografie, oplossing voor het probleem en psychografie…dan zet je jouw assurantieonderneming op de rails naar succes.  

Wil je meer weten over het vinden én kiezen van je doelgroep en hoe je effectief met prospects communiceert zodat jij de belangrijkste (of zelfs enige) leverancier wordt van de échte oplossing voor hun probleem?

Is je antwoord “JA”, meld je dan aan voor de Masterclass die ik dinsdag 26 mei samen met de financieel marketeers ga geven. klik hier om je aan te melden voor de Masterclass

Stel je vraag over doelgroepkeuze in het reactieveld hieronder en maak kans op een GRATIS groeigesprek bij jou op je kantoor.

Succes, Ruud

No comments yet.

Geef een reactie