Vertrouw jij ten onrechte op de automatische piloot?

• Vijf vragen om te checken of jij echt goed afstemt op je klanten

Iedereen kent het wel: je stapt in de auto, stelt het navigatiesysteem in en je rijdt op de automatischeBlog_automatische _piloot_BMW-autopiloot piloot naar je bestemming. Zo moest ik laatst op de A4 richting Amsterdam de afslag hebben naar Hoofddorp. Op het moment dat de Tomtom aangaf dat ik de afslag moest nemen, was ik er echter al voorbij. Wat bleek? De afslag was verplaatst en kwam nu twee kilometer eerder. Uiteindelijk ben ik via een omweg alsnog, maar te laat, op de juiste bestemming aangekomen.

Als assurantieondernemer doe je ook dingen op de automatische piloot.  Daarbij is het de vraag of jouw automatische piloot wel alle relevante updates heeft verwerkt. Werkt jouw systeem nog wel voor jouw klanten? Of is jouw omgeving stilletjes veranderd en laat je wellicht steken vallen door onterecht te vertrouwen op je automatische piloot? Met deze vijf vragen check jij snel of  jouw systeem een update nodig heeft.

Vraag 1: WAAROM doe je dit?

Doe je weleens dingen waarvan jij als Blog_automatische_piloot_bewust-onbewust-gedragassurantieondernemer niet weet waarom je het doet? En hoe is het bij jouw medewerkers? Draag jij gewoonweg iets op om het te doen? In veel bedrijven is dit eerder regel dan uitzondering. Begin daarom eens met de vraag: waarom doe ik dit?. En vraag je team om dat ook te doen. Want alleen als je snapt ‘waarom’ je iets doet, kun je begrijpen hoe je dat werk het beste doet en doe je het gemotiveerd.

Vraag 2: Is dit in VERHOUDING tot het resultaat?

Hieraan gekoppeld is de vraag: loont wat je doet echt de moeite? Is een nacht doorwerken nodig voor het beoogde eindresultaat? Of kan het morgen ook? En is dat werkoverleg werkelijk nodig nu iedereen het zo druk heeft met zijn eigen taken? Zo kweek je bewustzijn, voel je je nuttig en maak je tijd voor belangrijke dingen.

Vraag 3: Wat VOEG je toe?

Taken genoeg, maar doe je ook de goede dingen?Dat check je door jezelf te vragen: wat voeg ik toe? Iets veranderen of toevoegen is gemakkelijk, maar echt iets van waarde toevoegen is veel lastiger. Van teveel suiker wordt de koffie vies. Kijk dus kritisch of jouw aanpassing je product ook aantrekkelijker maakt voor de klant. Als het goed is, los je een probleem op voor de klant. In de praktijk blijkt dat je nog wel eens bezig bent met een denkbeeldig probleem, of met het verschuiven van een probleem. In dat geval zit je tijd te verdoen, al werk je nog zo hard.

Vraag 4: Kan het ook GEMAKKELIJKER?

Als je ergens mee bezig bent, dien je je altijd af te vragen of het ook gemakkelijker kan. De makkelijkste manier is meestal goed genoeg. Vaak nemen we ten onrechte aan dat problemen ingewikkeld zijn en dus een stevige aanpak nodig hebben. Houd het liever gemakkelijk en simpel. En zorg dat ook jouw team zich continu deze vraag stelt.

Vraag 5: Wat als je het NIET doet?

Deze vraag maakt het verschil. Want wat gebeurt er als je deze taak nu NIET doet? En wat kost het je als je het wel doet? In het gunstige geval kost het je niets en boek je alleen vooruitgang. In het ongunstige geval blijven andere –belangrijker – dingen liggen waardoor je de boot mist. Vooral als assurantieondernemer met een klein team en beperkte middelen is het stellen van prioriteiten van levensbelang.  Als je je te lang ergens mee bezig moet houden, blijven andere dingen liggen. En stilstand is achteruitgang, zeker als je concurrent wel vooruit komt.

CONCLUSIE
Werken volgens systemen, protocollen en vertrouwen op de automatische piloot is goed. Maar het is Blog_automatische_piloot_autopilotnog beter om jouw systeem regelmatig te controleren. Bovenstaande vijf vragen helpen je daarbij. En blijf je een antwoord bijster? Grijp in! Leg de conclusie NIET naast je neer. Zelfs als dat betekent dat je moet stoppen met een klus waar al bloed, zweet en tranen aan zijn besteed. Een verouderde Tomtom kost je extra tijd, extra brandstof en wie weet: je klant. Dat laat jij toch niet gebeuren?

Ik ben benieuwd of mijn vragen jou nieuwe inzichten hebben opgeleverd.
Wat is absoluut jouw verbeterpunt vanaf morgen?

 

Ruud Wildschut

No comments yet.

Geef een reactie