7 tips voor een succesvolle e-mail campagne

Blog 31 1 email-marketingE-mail marketing is bij uitstek geschikt voor assurantieondernemers. Waarom?

Omdat assurantieondernemers een kwalitatieve database hebben!

Het enige wat je nodig hebt is een e-mail adres en een voornaam, meer niet. Aangezien de meeste communicatie tegenwoordig via e-mail gaat beschikt iedere assurantieondernemer over een lijst met e-mailadressen en voornamen.  Kortom: alles is voorhanden.

 

Hieronder 7 tips voor een succesvolle e-mail campagne:

1.  Stel duidelijke doelen

Misschien is het overbodig maar ik zie toch te vaak dat er geen duidelijke doelen zijn gesteld voor een succesvolle campagne. Het mooie van e-mail marketingcampagnes  is dat je directe terugkoppeling krijgt door open- en clickratio’s. Hierdoor zie je direct hoe effectief de mail is. Maar waar het natuurlijk om gaat is de conversie naar wat je wilt bereiken. Daarom is het stellen van je doel zo belangrijk. Doelen kunnen zijn: aantal online afgesloten verzekeringen, afspraken voor de buitendienst of het online adviseren van klanten.

 2.  Maak het persoonlijk

Blog 31 2 email-marketingHet is tegenwoordig zo makkelijk om te personaliseren. Ik zie regelmatig dat bepaalde velden (bv. m/v) in het assurantiepakket niet of niet volledig zijn ingevuld. En daarom wordt er nooit een e-mailing verstuurd. Mijn advies is: hou het simpel en schoon je database. Het enige wat je nodig hebt is e-mailadres en voornaam! Schrijf mensen aan met: Beste [voornaam] – het is veel persoonlijker, warmer en het communiceert makkelijker.

Als je kan zorgen dat reguliere post netjes en correct verstuurd wordt dan is het een koud kunstje om een e-mail en voornaam goed in je assurantiepakket te hebben staan. En als je toch bezig bent neem dan direct het 06-nummer mee.

 3.  Zorg voor een pakkende onderwerpregel

De onderwerpregel is de eerste stap in je conversie. Als de klant de mail niet opent kan hij natuurlijk onmogelijk verder in het traject en wordt het doel niet bereikt. En zeg nu eens eerlijk: prikkelt een onderwerpregel “nieuwsbrief 30092015” je zo, dat je direct de mail opent?
En toch kom ik dit nog te vaak tegen bij intermediairs. Je zal door meetresultaten moeten kijken welke onderwerpregel het beste werkt. Continu aanpassen en bijstellen is noodzakelijk. Bij mij werkt een onderwerpregel waar ik het woord “klant” in noem veel beter dan andere onderwerpregels. Maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van je doelgroep.

 4.  Kies de juiste frequentie

Vaak wordt er tijdens een campagne maar 1x iets gecommuniceerd; er wordt een mailing gestuurd en vervolgens wacht men op het resultaat. De kracht van een mailing zit vaak ook in de herhaling; 2, 3 of 4x dezelfde boodschap sturen, maar iedere keer anders verpakt, verhoogt de conversie aanzienlijk. Gebruik van de juiste software is dan wel een vereiste. Dat brengt mij bij het volgende onderwerp:

 5.  Gebruik de juiste software

Gebruik van de juiste software is het halve werk. Assurantiesoftwarepakketten zijn gemaakt voor het registreren van polissen en beschikken niet over echte marketingsoftware. Echte marketingsoftware heeft minimaal: faciliteiten voor het maken en uploaden van adreslijsten, een editor om je e-mailbericht te maken en rapportage van open- en clickratio’s, uitschrijvingen en bounces. Functies voor inschrijven, uitschrijven en ‘vertel verder’ mogen ook niet ontbreken. Ook mogelijkheden om landingspagina’s en formulieren te maken en documenten te linken en bewaren zijn onmisbaar. Naast deze functies zijn er functies, die je nodig hebt als je meer rendement uit je e-mailingen wilt halen. Automatiseer je marketing met autoresponders,; zogeheten “triggerd” mails die automatisch verzonden worden. Je kunt het natuurlijk ook uitbesteden aan een club voor wie dit dagelijkse kost is. Meer weten… klik hier

 6.  Zorg voor relevante content

Blog 31 3 email-marketingZorg ervoor dat je berichten relevant zijn voor je ontvanger, anders haken ze direct af. Belangrijk is dat de content aanspreekt en dat het tijdig is. Oftewel: je moet over onderwerpen schrijven die op het moment van je campagne ook relevant zijn. Bijvoorbeeld: reisverzekeringen voor de vakantie en zorgcampagnes aan het einde van het jaar. Zorg ervoor dat de content op je website staat en dat je e-mail je klanten zo triggert dat ze naar je website gaan om de content te lezen. Sluit altijd af met een call to action om je betrokkenheid en je conversie te verhogen. Meer weten over een succesvolle zorgcampagne…

 7.  Blijf testen en optimaliseren

Leer van je ervaringen. Iedere doelgroep is weer anders en reageert ook weer anders. Door vaak gebruik te maken van e-mail marketing leer je steeds beter af te stemmen op je doelgroep. Je content wordt beter omdat je weet wat er speelt bij je doelgroep en je weet uit ervaring ook wanneer je het beste contact kan maken met je doelgroep. Kortom doe het gewoon en ervaar!

Wil je een keer ervaren hoe het werkt?

Klik dan hier en meld je aan voor een succesvolle zorgcampagne dit najaar.

Laat in het reactieveld hieronder weten waar jij nog de grootste slag kan maken met e-mail marketing en win een effectiviteitsscan voor je verkooporganisatie.

Succes

Ruud

No comments yet.

Geef een reactie