7 redenen waarom marketing en verkoop een TOP prioriteit is voor 2016

In mijn zoektocht naar wat de ene asBlog 1601 1 Marketing en Verkoopsurantieondernemer nu succesvoller maakt dan de andere, heb ik de afgelopen periode een aantal assurantieondernemers geïnterviewd. Wat ik zie is dat iedere ondernemer anders is. Toch zijn er een aantal overeenkomsten te noemen. Één daarvan is de enorme focus op marketing en verkoop binnen de organisatie.  

Maar waarom is vandaag de dag marketing en verkoop nu zo belangrijk?

7 redenen waarom focus op marketing en verkoop zo belangrijk is:

1.  Er zijn meer aanbieders van verzekeringsoplossingen dan ooit  tevoren

  • De concurrentie is hevig en meer vastberaden dan ooit tevoren;
  • Er zijn minder klanteuro’s beschikbaar voor een steeds groeiend assortiment van verzekeringsproducten en -diensten;
  • Om je portefeuille op peil te houden moet je meer doen dan ooit tevoren.

2.  Verkopen vandaag de dag is complexer dan ooit tevoren

  • De verschillen in verzekeringsaanbod (combinatie van het product en de dienstverlening), prijs en mogelijkheden zijn groter dan ooit tevoren;
  • De klantbehoeften, -wensen, -verlangens, en problemen zijn complexer dan ooit tevoren;
  • Meerdere contacten en ontmoetingen met klanten zijn nodig om een ​​order binnen te halen en de klant te behouden voor de toekomst.

3.  Het binnenhalen van nieuwe klanten vraagt meer toewijding, focus en scherp inzicht dan ooit tevorenBlog 1601 2 Focus scherp zicht

  • Wie is precies uw ideale klant? Lees ook mijn blog “Wat kan ik leren van V&D” Beschrijf deze aan de hand van:
    • Demografie: Een selectie uit de volgende (en vergelijkbare) statistische factoren: geslacht, leeftijd, opleiding, inkomen, burgerlijke staat, woonregio, etc. En voor bedrijven: omvang, locatie, omzet, branche, etc.
      Bijvoorbeeld: Wildschut trainen coachen advies (mijn eigen bedrijf) kiest heel duidelijk voor een specifieke branche; de verzekeringsbranche.
    • Belangrijkste probleem dat jij oplost of het grootste voordeel dat jij levert
      Bijvoorbeeld: dfd verzekert militairen en heeft specifieke risico’s in specifieke situaties (uitzendingen = probleem) afgeschermd.
    • Psychografie gaat om lifestyle keuzes, interesses en voorkeuren, koopgedrag, etc.
      Bijvoorbeeld: de oldtimerverzekering heeft duidelijk gekozen voor een doelgroep met specifieke interesses en voorkeuren.
  • Waarom kiest jouw ideale klant voor jou in plaats van je concurrenten?
  • Wat is jouw concurrentievoordeel? Wat maakt jouw verzekeringsoplossing beter dan je concurrenten?

4.  Klanten zijn veeleisender dan ooit tevoren

  • Klanten zijn meer sceptisch en argwanend door alles wat er is gebeurd binnen de financiële sector;
  • Klanten krijgen meerdere aanbiedingen van verzekeringsoplossingen via verschillende media en netwerken;
  • Klanten hebben beperkte middelen, zijn bang voor het maken van een verkeerde keuze waar ze op het moment van schade achter komen. 

5.  Je hebt meer waardevolle contactmomenten nodig om een relatie op te bouwen

  • Klanten moeten je eerst leren kennen en ook nog leuk vinden voordat ze je gaan vertrouwen;
  • Zonder vertrouwen geen order, zonder order geen klant;
  • De echte bekroning van een klantrelatie zit in de herhalingsaankopen en het aantal referenties die hij als ambassadeur jou toespeelt.
  • “Op welk relatieniveau zit mijn klant/prospect nu?”; En: “wat is ervoor nodig om de volgende stap te zetten?”

6.  De order sluiten is lastiger dan ooit tevoren

  • (Zakelijke)klanten hebben minder middelen ter beschikking en zijn terughoudend om te veranderen of iets nieuws te proberen;
  • Voorwaarden om een order te sluiten:Close the Deal Speedometer Sales Process to Agreement
    • Geen beslissingsbevoegdheid? Geen order!
    • Geen budget? Geen order!
    • Geen oplossing voor het probleem? Geen order!
    • Geen noodzaak? Geen order!

7.  Welke reden kun jij nog toevoegen?

  • ….

Graag hoor ik van jou welke redenen er nog meer zijn, waarom vandaag de dag marketing en verkoop binnen een assurantieonderneming belangrijker is dan ooit tevoren.

Geef in het reactieveld hieronder jouw reden, dan krijg je van mij een gratis marketing en verkoopscan zodat jij direct weet waar jouw kansen liggen voor 2016.

Succes
Ruud

One Response to 7 redenen waarom marketing en verkoop een TOP prioriteit is voor 2016

  1. Arjen Groot 8 februari 2016 at 20:57 #

    Hoi Ruud,
    intern gerichte marketing is voor bestaande kantoren is een belangrijke keyfactor om te overleven/groeien. Zeker als de portefeuille enigszins vergrijst is de adviesgevoeligheid en de betalingsbereidheid het grootst. Deze stelling durf ik wel aan. Crossell/deepsell gaan dan hand in hand. Keyword; toewijding. Tijd speelt geen rol, aandacht en kwaliteit is wat telt. Kwaliteit sluit kwantiteit overigens niet uit.
    Succes met alles waar je mee bezig bent!!
    Groet
    Arjen Groot

Geef een reactie