21 Sleutels die leiden tot een hoog rendement (deel 3)

Community ConceptHet laatste deel van de 21 sleutels die leiden tot een hoog rendement. Voordat ik verder ga met nummer 15 vertel ik waarom dit onderwerp mij zo enorm fascineert:

Sommige assurantieondernemers hebben een adviespraktijk die 10 tot 20x meer winst maakt dan die van andere assurantieondernemers; terwijl ze dezelfde verzekeringsproducten bemiddelen aan dezelfde klanten! Hoe kan dat toch?

Deze vraag fascineert mij enorm!

Hoe kan het nu dat sommige assurantieondernemers succesvoller zijn, met dezelfde verzekeringsproducten, dan andere assurantieondernemers? Om deze vraag te beantwoorden lees ik veel boeken over succesvol ondernemen en volg ik veel trainingen en seminars. Het belangrijkste verschil in mijn ogen is de kwaliteit van denken en handelen in combinatie met flexibiliteit en aanpassingsvermogen binnen organisaties.

De afgelopen periode ben ik begonnen met het interviewen van succesvolle assurantieondernemers om te achterhalen waarin zij het verschil maken (als het gaat om kwaliteit van denken en handelen, flexibiliteit en aanpassingsvermogen) ten opzichte van anderen. De eerste interviews geven al verrassende inzichten!

Uit vakliteratuur en verschillende onderzoeken blijkt dat onderstaande punten een groot effect hebben op de winstgevendheid van assurantieondernemingen. De meeste van deze punten komen ook terug in de interviews die ik tot nu toe heb gehad met succesvolle assurantieondernemers.

Hieronder volgen nummer 15 t/m 21, voor deel 1 klik hier, voor deel 2 klik hier.

15.  Creëer een werkomgeving waarin men om elkaar geeft

“Mensen weten niet hoeveel jij weet, totdat ze weten hoeveel jij om hen geeft.” Mensen maken uiteindelijk het verschil binnen ieder bedrijf en dus ook binnen jouw assurantieonderneming. Mensen zijn emotionele wezens. Er is een verband tussen de prestaties die ze leveren en het gevoel van waardering dat ze dagelijks ervaren. Oprechte aandacht en zorg voor jouw mensen zijn hierin cruciaal. Behandel jij je werknemers alsof ze vrijwilligerswerk doen en per direct kunnen stoppen, of totdat ze een beter aanbod van de concurrent op zak hebben? Behandel ze alsof de toekomst van je bedrijf er van af hangt – want dat is zo!

16.  Ontwikkel een hoog niveau van commitment

Neem alleen die mensen aan en hou alleen die mensen vast die hun ziel en zaligheid in jouw bedrijf stoppen en het succesvol maken. Je beste mensen zijn altijd die mensen met een persoonlijk commitment naar jou en naar het behalen van resultaten. De grootste problemen heb je altijd met die mensen die op de één of andere manier geen commitment hebben. Dit zijn vaak de mensen die op 50% van hun kunnen presteren en de rest van de tijd klagen, roddelen en de nodige negatieve energie verspreiden. Stel jezelf de vraag: “zou ik ik hem/haar vandaag de dag opnieuw aannemen?” Zo niet – doe er wat aan! Het is namelijk jouw taak de toppers met een hoog commitment binnen te halen en te houden.

17.  Bestuur je bedrijf als een “crisismanager”

BLOG 28-2 hoog rendement deel 3Managers van bedrijven waar het niet goed mee gaat worden vervangen door een crisismanager.  Crisismanagers hebben direct controle over alle uitgaven. Ze stellen kritische vragen bij elke uitgave die er gedaan moet worden. Op deze manier zou jij ook naar al je uitgaven moeten kijken. Laat elke rekening door jouw handen gaan en stel jezelf telkens de vraag: “is het nodig?”  Hierdoor elimineer je alle uitgaven die weinig of niets bijdragen aan het succes van jouw assurantieonderneming. En geef zelf het goede voorbeeld!

18.  Ga strategische samenwerking aan op alle niveaus

Strategische samenwerking is cruciaal voor de vitaliteit en gezondheid van je bedrijf op de lange termijn. De wereld van vandaag is zo complex, dat je beter kunt samenwerken met andere bedrijven zodat je gezamenlijk op een hoger niveau acteert. Ga een partnership aan met je leveranciers (verzekeraars, software, serviceproviders); of een partnership met klanten door samen een nieuw product of nieuwe dienst te ontwikkelen; of een partnership op het gebied van marketing en verkoop. Er zijn bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden waarin assurantieondernemers elke maand 10 tot 20 nieuwe klanten per maand toegewezen krijgen. Ja, ik bedoel klanten geen leads! Interesse? stuur een mail naar ruud@wildschut-tca.nl

Het doel van strategische samenwerking is het versimpelen van je bedrijfsprocessen en het focussen op die dingen waar jij goed in bent.

19.  Zorg voor voortreffelijke kwaliteit, performance en service

De belangrijkste waarde als assurantieondernemer in de markt is jouw reputatie; hoe klanten over je denken en over je praten en hoe ze je omschrijven naar anderen als jij er niet bij bent. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze helemaal niet aan je denken, laat staan over je praten en je dus al helemaal niet omschrijven naar anderen. Om je winstgevendheid te vergroten moet je eerst duidelijk vaststellen hoe jij gezien wil worden door je klanten. Vervolgens richt je al je processen hierop en bepaal je het gewenste gedrag van je medewerkers om dit te bereiken; met als resultaat dat klanten zorgen voor herhalingsaankopen en nieuwe klanten. Alleen dit al vergroot je winstgevendheid enorm.

20.  Besteed geld, tijd en aandacht aan onderzoek en ontwikkeling

Succesvolle assurantieondernemers besteden een enorme hoeveelheid geld, tijd en management-aandacht aan het ontwikkelen en verbeteren van hun dienstverlening, service en/of producten. Bedenk wat klanten willen en nodig hebben in de toekomst.; vaak gaat het over beter, sneller en goedkoper. We leven in een tijd waarin een bedrijf in no time tot de top in de wereld behoort – denk aan Google. Andersom natuurlijk ook – denk aan Kodak. Wil je in jouw branche tot de top behoren dan zal je de nodige management-aandacht – gecombineerd met geld en tijd – in de dienstverlening van morgen moeten stoppen.

21.  Creëer een geweldige moraal in je organisatie

Iedereen wil een geweldige plek om te werken. Uit onderzoek blijkt dat de onderstaande punten daaraan bijdragen:BLOG 28-3 hoog rendement deel 3

  • Uitdagend en interessant werk dat je de hele dag scherp houdt
  • Er is veel vertrouwen en ondersteuning van het management. Medewerkers worden niet de hele dag bekritiseerd voor het maken van fouten
  • Medewerkers hebben het gevoel dat ze altijd op de hoogte zijn van alles wat er speelt. Er is een open en transparante manier van communiceren waarin mensen ervaren dat ze participeren in alles wat speelt
  • Medewerkers hebben het gevoel dat de directeur om hen geeft als persoon en niet alleen als medewerker die haar/zijn werk doet. Het gaat hier over oprechte aandacht en interesse in de ander
  • Blije medewerkers weten precies wat ze moeten doen, met welke kwaliteit en binnen welk tijdsbestek
    Medewerkers hebben het gevoel dat er kansen liggen in de toekomst als ze hard blijven werken en resultaten blijven boeken

Tot zover het laatste deel van de 21 sleutels die leiden tot een hoger rendement.

Wil je meer weten over hoe je je rendement kan vergroten?

Bel of mail me om de mogelijkheden voor een beter rendement op jouw kantoor te bespreken.

Welke sleutel heeft volgens jou de meeste invloed op het rendement van jouw onderneming? Deel jouw ervaring in het reactieveld hieronder. En maak kans op GRATIS deelname aan de MASTERCLASS “zakelijke relaties werven en uitbouwen”. Pak deze kans op een hoger rendement!

Ruud

No comments yet.

Geef een reactie